Spring naar inhoud

In-/Uitklappen Shoutbox Shoutbox Open de Shoutbox als pop-up

@  ON4VVV : (10 september 2018 - 16:40 )

Beste ATV kijkers, de zenders zijn nu al sedert eind juli weer in de lucht

@  ON4VVV : (21 juni 2018 - 15:53 )

Beste ATV kijkers wegens werken aan de elektriciteit in het gebouw zullen de diverse ATV zenders enkele weken uit de lucht blijven

@  ON4VVV : (28 april 2018 - 07:42 )

de afbeeldingen over de laatste voordracht van ON6DC over het effect v d aarde zijn bijgevoegd

@  on6dc : (01 februari 2018 - 11:15 )

Gezocht in verkoophoekje onder "Lampen".

@  on6dc : (14 september 2017 - 13:37 )

Omdat het me niet duidelijk is hoe ik een advertentie kan wissen toch maar langs deze wehg zeggen dat ik nog één kristal mis tussen 6022 en 6033 kHz.

@  ON5FH : (08 augustus 2017 - 13:05 )

Wat is het hier druk !!!

@  on6dc : (25 juli 2017 - 20:11 )

KIjk eens naar het verkoophoekje: kristallen

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Groetjes

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Bij bestaande even de buren verwittigen .

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:18 )

Dag Christiaan , als het een nieuwe verkaveling is kan dat nodig zijn .

@  ONL12254 : (18 juni 2017 - 16:07 )

Goedemiddag, de 28ste Juni mag ik het examen basisvergunning doen in Brussel. Nu ben ik zo wat de opties voor antennes aan het bekijken en starten zou ik willen doen op 2m-70cm. Na veel lezen en zoeken ben ik er nog altijd niet uit of ik een antenne op de nok van mijn dak mag plaatsen ( een groundplane voor 2m komt zowat een meter boven de nok). Moet ik daar een vergunning (bouwaanvraag) voor aanvragen? Groetjes Christiaan

@  on1bku : (12 april 2017 - 14:09 )

Zoek een lader voor Baofeng UV-5R, heb de mijne in de vernieling geholpen. on1bku@telenet.be

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:44 )

Wilde mijn locatie bijwerken in Members Map maar dat lukt dus niet

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:38 )

Ik zoek een transformator van een neonreklame voor een Tesla spoel. Iets in de brolbak?

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:36 )

Ik zoek een transformator van een neonrekla

@  on1bku : (19 februari 2017 - 13:13 )

ON3SVY Sven heeft me uit de nood geholpen, dank aan hem, alles werkt terug

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:05 )

I say again : on1bku@telenet.be

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:04 )

on1bku rbeechtstreeks te bereiken op on1bku@telenet.

@  on1bku : (19 februari 2017 - 11:52 )

Als gebruiker van FT-897 toestel kan iemand mij misschien helpen.
Ik heb het repeater kanaal in het geheugen gezet van de zender.
Gevolg er is nu een sleuteltje verschenen op het display en ik kan de grote afstemknop niet meer gebruiken.
enig idee hoe ik dat kan verhelpen.
Dank bij voorbaat

@  on6dc : (18 januari 2017 - 18:53 ) Heeft er iemand 2 isolatoren (porselein of glas) voor een draadantenne?

Foto

Antenne afbraak OVRC Radio Shack Gent

antenne afbraak ovrc radio shack gent

• Log in om te reageren
Geen reactie op dit onderwerp

#1 OVRC

OVRC

Administrator

• Administrators
  • 2 berichten

Geplaatst 24 augustus 2015 - 08:30

Antenne afbraak OVRC Radio Shack Gent

Het afscheid van een historisch monument. (Door Roland De Smet ON3 DSR)

8.8.8 of acht. acht. acht.
Neen, dit is geen call, maar het moment waarop de uiterlijke werken bovenop het gebouw van de OVRC te Gent zouden starten, namelijk de afbraak van de antennemast.

8 een zaterdag met prachtig weer.

8 de maand augustus.

8 het uur waarop ik bij Albert ON5 NN aanbelde.

Ondertussen genoot Albert met zijn XWL van het morgenontbijt, waarna wij rond 8h30 vertrokken naar de befaamde “Goeienhoek.” Rond 9 uur kwam Simon ON8 SI ter plaatse en enkele minuten later vervoegde Peter ON1 DJJ de gelederen. Ondertussen had ik al enkele foto's van de uiterlijke allerlaatste ogenblikken, want iedereen was er van overtuigd dat de klus snel zou zijn afgehandeld.

Eerst zien we Simon met Albert, daarna op zolder werd dit een gezellig onder onsje en dan kwam het ernstige werk: het aantrekken van het harnas. Gedemonstreerd door Peter, terwijl Albert en ikzelf stonden toe te kijken. Simon en Peter hadden zich in de dakgoot opgesteld en begon de klim naar boven, steeds hoger en nog hoger. Daarop werden stukken coax afgeknipt en naar beneden gegooid, waardoor Albert, die met het gekronkel van al die kabels in goede banen aan het leiden was, zich naar veiligere oorden moest begeven. Ondertussen ontspon zich bovenop de mast een QSO die op alle mogelijke frequenties werd uitgezonden vanop HF tot in de GIGA, hoe die beam veilig kon worden afgenomen. Eerst werd geprobeerd dit op zijn geheel te verwijderen, doch na enkele pogingen werd wijselijk besloten om er de slijpschijf bij te halen en zo enkele stukken af te schijven. Ondertussen was Frank aangekomen ON5 AN en kon hij een element in ontvangst nemen op het platform. En Frank zag dat het goed was, terwijl Peter en Simon het allerlaatste stuk van de beam aan het los vijzen waren, waarna Frank op zijn tenen dit stuk in ontvangst nam, met andere woorden het touw om die elementen te laten zakken was net iets te kort.

Toen men dacht dat het moeilijkste achter de rug was, werd ginder boven op de mast gesakkerd over de pijnlijke benen, voeten die gewrongen stonden, de rug die het liet afweten, de motor die niet verwijdert kon worden en dat alles terwijl de heren daarboven konden gaande slaan hoe daar beneden duchtig parkeerbonnen werden uitgedeeld. Gelukkig kon Frank Simon van een boete behoeden door een bonnetje op zijn dashboard te leggen, via zijn afstandsbediening vanop de mast kon Simon zijn wagen openen en sluiten.

Het roulement bovenop de de mast was volledig uitgesleten waardoor de buis in de top zeer veel speling had. Alle bevestiging vijzen van de motor werden verwijderd, doch de buis was niet op te tillen en dit was nodig om de motor te kunnen wegnemen en zo de buis met de resterende antennes te laten zakken. Bovenop de buis had Peter een klem gemonteerd zodat de buis niet zou kunnen naar beneden storten, waar ook werd gevreesd dat wanneer de motor weggenomen zou zijn, de buis zou kantelen en zich dan schuin in de mast vast zou klemmen. Dus werd de hulp van Albert ingeroepen, die zich prompt in de mast naar boven begaf, onder het toeziende oog van Simon, terwijl Frank vanop het platform alles bleef gaande slaan. Ondertussen hadden Simon en Albert een buis klaar gemaakt met een katrol om deze boven op de mast te plaatsen, dit om de antennebuis te kunnen opheffen en zo de motor te kunnen verwijderen.

Terwijl Albert en Simon op de top stonden werd Simon beloond met een parkeerboete van € 30,00, bleek achteraf dat het parkeerticket maar geldig was voor 15 minuten. Inmiddels hadden Peter en Albert de hulpbuis op de mast gemonteerd toen Stefaan ON4 STV ter hulp schoot, want voor Albert was het de hoogste tijd dat hij uit de mast kwam. Vanaf dan liep alles op wieltjes. Dankzij de hulpbuis van Albert konden de antennes op werkhoogte gebracht worden en zo werden alle onderdelen stuk voor stuk afgenomen en naar beneden gelaten, die dan door Albert via het platform in de kamer op het 1ste verdiep werden gelegd. Ondertussen heb ik nog een foto gemaakt van “hoe moet de elektrische installatie van een zendamateur eruit zien?”terwijl Peter in de top de gemonteerde constructie aan het bestuderen was en achter bleef als een eenzame man op grote hoogte.

En dan eindelijk de verlossing: met beide voeten op de zoldervloer, gelukkig en voldaan, terwijl Albert rustig op de stoel zit te genieten van zijn spa. Als laatste beeld een lachende Martin ON7 EG die vlot de groene knop van de parkeermeter indrukt.

De Foto's kan je hier bekijken

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: antenne, afbraak, ovrc, radio, shack, gent

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers