Spring naar inhoud

In-/Uitklappen Shoutbox Shoutbox Open de Shoutbox als pop-up

@  ON4VVV : (10 september 2018 - 16:40 )

Beste ATV kijkers, de zenders zijn nu al sedert eind juli weer in de lucht

@  ON4VVV : (21 juni 2018 - 15:53 )

Beste ATV kijkers wegens werken aan de elektriciteit in het gebouw zullen de diverse ATV zenders enkele weken uit de lucht blijven

@  ON4VVV : (28 april 2018 - 07:42 )

de afbeeldingen over de laatste voordracht van ON6DC over het effect v d aarde zijn bijgevoegd

@  on6dc : (01 februari 2018 - 11:15 )

Gezocht in verkoophoekje onder "Lampen".

@  on6dc : (14 september 2017 - 13:37 )

Omdat het me niet duidelijk is hoe ik een advertentie kan wissen toch maar langs deze wehg zeggen dat ik nog één kristal mis tussen 6022 en 6033 kHz.

@  ON5FH : (08 augustus 2017 - 13:05 )

Wat is het hier druk !!!

@  on6dc : (25 juli 2017 - 20:11 )

KIjk eens naar het verkoophoekje: kristallen

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Groetjes

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Bij bestaande even de buren verwittigen .

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:18 )

Dag Christiaan , als het een nieuwe verkaveling is kan dat nodig zijn .

@  ONL12254 : (18 juni 2017 - 16:07 )

Goedemiddag, de 28ste Juni mag ik het examen basisvergunning doen in Brussel. Nu ben ik zo wat de opties voor antennes aan het bekijken en starten zou ik willen doen op 2m-70cm. Na veel lezen en zoeken ben ik er nog altijd niet uit of ik een antenne op de nok van mijn dak mag plaatsen ( een groundplane voor 2m komt zowat een meter boven de nok). Moet ik daar een vergunning (bouwaanvraag) voor aanvragen? Groetjes Christiaan

@  on1bku : (12 april 2017 - 14:09 )

Zoek een lader voor Baofeng UV-5R, heb de mijne in de vernieling geholpen. on1bku@telenet.be

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:44 )

Wilde mijn locatie bijwerken in Members Map maar dat lukt dus niet

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:38 )

Ik zoek een transformator van een neonreklame voor een Tesla spoel. Iets in de brolbak?

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:36 )

Ik zoek een transformator van een neonrekla

@  on1bku : (19 februari 2017 - 13:13 )

ON3SVY Sven heeft me uit de nood geholpen, dank aan hem, alles werkt terug

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:05 )

I say again : on1bku@telenet.be

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:04 )

on1bku rbeechtstreeks te bereiken op on1bku@telenet.

@  on1bku : (19 februari 2017 - 11:52 )

Als gebruiker van FT-897 toestel kan iemand mij misschien helpen.
Ik heb het repeater kanaal in het geheugen gezet van de zender.
Gevolg er is nu een sleuteltje verschenen op het display en ik kan de grote afstemknop niet meer gebruiken.
enig idee hoe ik dat kan verhelpen.
Dank bij voorbaat

@  on6dc : (18 januari 2017 - 18:53 ) Heeft er iemand 2 isolatoren (porselein of glas) voor een draadantenne?

Foto

Proeven met een HF ampèremeter

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp

#1 ON4VVV

ON4VVV

Administrator ATV

• Administrators
  • 909 berichten
  • LocationWETTEREN

Geplaatst 20 juni 2010 - 11:19

Beste lezer,

Volgende interessante proef kregen we binnen van Willy ON3DAM

Na vele antenneproeven kwam altijd de zelfde vraag naar voren "hoe weet ik wat het rendement van mijn antenne is?"
Nemen we een dipoolantenne die uit resonantie is SWR 4/1 ,resultaat veel verliezen in de transmissielijn en maar een klein deel van de toegevoegd
HF energie wordt uitgezonden.
Nu plaatsen we een ATU in de lijn en regelen de SWR op1/1 ,resultaat nog steeds evenveel verliezen!!, alhoewel de goede SWR die we meten.

:arrow: Proef 1
-------------
Antenne: FD3 windom van 21m aftakking op 1/3 met balun 1/6 met 30m RG58. SWR 1.3/1 ,antennestroom 250 mA.
Zelfde antenne met 30m aircell 7 SWR 1.3/1 antennestroom 280 mA !. De kleinere verliezen door een betere coax
zijn niet te zien op de SWR meter maar wel op de HF A.meter ,een verschil van 30mA.

:arrow: Proef 2
-------------
Een groundplaneantenne voor 14Mhz 1/4 golflengte met 2 1/4 radialen, SWR 1.5/1 antennestroom 240 mA
Er worden 4 draadradialen van 1/4 golflengte toegevoegd SWR I.5/1 antennestroom 270 mA, een toename van 30mA.

:arrow: Proef 3
-------------
Waar de stroommeter plaatsen?
TRX------ TUNER--------A.meter-----antenne
Vermogen 5 watt ,tuner afgeregeld op minimum SWR , antennestroom 225 mA
TRX------A.meter-----TUNER-----antenne
vermogen 5 watt, tuner op minimum SWR ,antennestroom 168 mA

De eerste opstelling is dus de goede, want hoe meer antennestroom hoe meer uitgestraald vermogen.

Als ON3 zou ik graag de mening kennen van meer ervaren radio-zendamateurs !
Dit is alvast mijn E-mail adres : on3dam apestaart uba punt be.

73's Willy ON3DAM

#2 on6dc

on6dc

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 berichten
  • LocationMerelbeke

Geplaatst 15 maart 2015 - 13:37

Noch de SWR, noch de stroom zegt iets over het rendement van de antenne. Dat wordt (kort door de bocht) enkel bepaald door de HF weerstand van de antenne in vergelijking met de impedantie. Dat meten is nagenoeg onmogelijk maar je kan het wel berekenen. Het is echter te complex om dat hier allemaal uit te leggen. De bijzonderste factor is het feit dat HF niet doorheen de draad loopt dan er langs. Er is maar een geringe indringdiepte in de draad maar die is miniem en frequentieafhankelijk. Op het internet kan je die indringdiepte voor koper vinden. Bijvoorbeeld 0,05 mm op 3,5 MHz. Is de stroom 2A (50 Ohm). Dan zou je een sectie moeten hebben van ca 1mm². Je kan uitrekenen welke doormeter de buis dan wel zou moeten hebben. Het komt daarop neer dat een geschikte sectie om die de stroom weerstandsloos te verwerken - op de punten van grootste stroom - in de praktrijk niet te realiseren valt. De geleidende sectie is altijd te klein in vergelijking met de aanwezige stroom. Van daar de weerstand. Is die bv 5 Ohm in een 50 Ohm systeem dan is het verlies 10% en het rendement dus 90. Daarbij moet voor ogen gehouden worden dat het terugkeerpad (bv. over de grond) zelf nog een extra weerstand toevoegt. Op lage frequenties is het rendement bij sommige antennes met lage impedantie hooguit van 5%. Eens je het antennrendement (bij benadering) kent kan je wel meten hoeveel het verlies bedraagt de koppeling tussen zender en antennevoedingspunt. Sluit een vermogensmeter aan op de uitgang van de zender onder dummyload en meet het vermogen. Dat is ongeveer voor een zender van 100W input ten hoogste 80W in CW. Dus het rendement van de eindtrap is dan 80% (als je in SSB 65 haalt is dat goed). Meet nu het vermogen met dezelfde dummy load aan het voedingspunt van de antenne. Daar haal je bijvoorbeeld 50% (in dit geval 40 W). Is het rendement van je antenne 90 % dan zal je 36 W uitzenden. Daar kan als nuttige straling nog heel wat van af gaan als er obstakels of absorptie aanwezig is tussen zend en ontangstantenne en niet alleen omwille van de afstand. Dus ook door geografische en propagatiecondities.

#3 on4dpx

on4dpx

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 berichten

Geplaatst 16 maart 2015 - 20:57

Dag Willy ,

Het rendement of efficiëntie van een antenne is de verhouding tussen het toegevoegd vermogen en het effectief uitgestraald vermogen .

Als voorbeeld je hebt een antenne (dit kan eender welke uitvoering zijn en ook onafhankelijk van de impedantie) deze antenne voed je met een vermogen van 1 watt (+30dBm) . Met een meet/referentie antenne meet je op een bepaalde afstand het signaal van de gevoede antenne . Afhankelijk van de afstand (path loss) en diverse andere factoren (hoogte antenne opstelling , reflecties , enz...) meet je een bepaalde waarde , die omgerekend met alle correcties bijvoorbeeld +27dBm is . Dit betekent dat we 3dB verlies hebben of beter gezegd onze antenne heeft een efficiëntie van 50% .

Praktisch is deze methode niet zo makkelijk uit te voeren , vooral op lagere frequenties zoals de HF banden maar het kan .

Omgekeerd kan je ook te werk gaan en luisteren naar een middengolf radiozender waarvan het vermogen , antennewinst en richting(patroon) gekend zijn . Hier moet je meer rekening houden met de propagatie volgens de frequentie waar je op luistert , het is dus aan te raden op bepaalde tijdstippen van de dag te luisteren alsook de metingen regelmatig te herhalen om fouten te elimineren .

Ik heb het ooit zelf gedaan met een ontvangstantenne (flag antenna) en kon op deze manier een behoorlijke meting uit voeren .

Om te antwoorden op uw proeven :

Proef 1 :

De SWR van de  antenne is 1,3:1 , dit betekent al dat de impedantie van de antenne ver van resistief en dat er een reactief gedeelte aanwezig is , kort gezegd de antenne is geen puur 50 Ohm .

Daardoor heeft het wijzigen van kabeltype of kabellengte een impact op de impedantie die je meet aan het einde van de coax kabel , enkel indien beide kabel elektrisch dezelfde lengte hebben en dezelfde losses hebben moet je dezelfde stroom meten .

Ik neem aan in uw proef dat de kabels elektrisch een verschillende lengte hadden uiteraard ook andere verliezen dan .

Op een Smitch Chart kan je dat duidelijk zien dat er een verschillende SWR optreed met diverse kabel lengtes .

Wellicht is uw SWR meter niet nauwkeurig genoeg (zoals de meeste) en is de RF stroommeter dat wel , vandaar het detecteer baar verschil van 30mA .

Proef 2 :

Groundplane antennes zijn sterk afhankelijk van het aantal radialen alsook de ondergrond , het is zo dat het aantal radialen alsook de lengte er van een heuse impact hebben op de aanpassing van de antenne .

De vuistregel is hoe meer des te beter daar de grond zelf te veel verliezen heeft .

Vermoedelijk zoals proef 1 is uw SWR niet nauwkeurig genoeg om het geringe verschil te meten terwijl de stroommeter dat wel kan .

Ikzelf heb weinig ervaring met HF GPA antennes , een goed boek is "Low band DXing" van ON4UN daar is een volledig hoofdstuk gewijd aan verticale antennes en het radialen systeem .

Proef 3 :

Het maakt niet uit waar je de stroommeter plaatst , die is in feite een stuk transmissielijn (coax) met een meetprobe aan .

Als je de tuner gebruikt mag je geen verschil zien in SWR waar je de stroommeter plaatst .

Ik vermoed wat je meet met de stroommeter tussen zender en tuner de verliezen zijn van de tuner vandaar de lagere stroom , als de impedantie van de input hoger is heb je daaruit een lagere stroom .

Als experiment kan je gewoon zender => tuner => antenne , tuner instellen voor bijvoorbeeld de laagste SWR , dan stroommeter tussen zender en tuner en daarna tussen tuner en antenne , je zal een andere stroom meten zoals je zelf hebt geconstateerd .

Uiteindelijk is het de stroom die naar de antenne gaat die van belang is om daaruit het vermogen af te leiden .

Als je dergelijke experimenten uitvoert is het belangrijk rekening te houden met enkele zaken :

1. dat de antenne goed is ontkoppelt tegen mantelstromen , dit kan met een balun , ferrite beads of een stub .

2. als je verschillende kabels gebruikt dat ze altijd elektrisch even lang zijn en ook een veelvoud van een halve golf lengte van de te meten frequentie , dit heeft een exacte gelijke impedantie van het voedingspunt van de antenne aan het andere eind van de coax.

Veel succes met de experimenten !

mvg,

Kenny

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers