Spring naar inhoud

In-/Uitklappen Shoutbox Shoutbox Open de Shoutbox als pop-up

@  ON4VVV : (10 september 2018 - 16:40 )

Beste ATV kijkers, de zenders zijn nu al sedert eind juli weer in de lucht

@  ON4VVV : (21 juni 2018 - 15:53 )

Beste ATV kijkers wegens werken aan de elektriciteit in het gebouw zullen de diverse ATV zenders enkele weken uit de lucht blijven

@  ON4VVV : (28 april 2018 - 07:42 )

de afbeeldingen over de laatste voordracht van ON6DC over het effect v d aarde zijn bijgevoegd

@  on6dc : (01 februari 2018 - 11:15 )

Gezocht in verkoophoekje onder "Lampen".

@  on6dc : (14 september 2017 - 13:37 )

Omdat het me niet duidelijk is hoe ik een advertentie kan wissen toch maar langs deze wehg zeggen dat ik nog één kristal mis tussen 6022 en 6033 kHz.

@  ON5FH : (08 augustus 2017 - 13:05 )

Wat is het hier druk !!!

@  on6dc : (25 juli 2017 - 20:11 )

KIjk eens naar het verkoophoekje: kristallen

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Groetjes

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:19 )

Bij bestaande even de buren verwittigen .

@  ON5FH : (25 juni 2017 - 10:18 )

Dag Christiaan , als het een nieuwe verkaveling is kan dat nodig zijn .

@  ONL12254 : (18 juni 2017 - 16:07 )

Goedemiddag, de 28ste Juni mag ik het examen basisvergunning doen in Brussel. Nu ben ik zo wat de opties voor antennes aan het bekijken en starten zou ik willen doen op 2m-70cm. Na veel lezen en zoeken ben ik er nog altijd niet uit of ik een antenne op de nok van mijn dak mag plaatsen ( een groundplane voor 2m komt zowat een meter boven de nok). Moet ik daar een vergunning (bouwaanvraag) voor aanvragen? Groetjes Christiaan

@  on1bku : (12 april 2017 - 14:09 )

Zoek een lader voor Baofeng UV-5R, heb de mijne in de vernieling geholpen. on1bku@telenet.be

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:44 )

Wilde mijn locatie bijwerken in Members Map maar dat lukt dus niet

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:38 )

Ik zoek een transformator van een neonreklame voor een Tesla spoel. Iets in de brolbak?

@  on6dc : (29 maart 2017 - 14:36 )

Ik zoek een transformator van een neonrekla

@  on1bku : (19 februari 2017 - 13:13 )

ON3SVY Sven heeft me uit de nood geholpen, dank aan hem, alles werkt terug

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:05 )

I say again : on1bku@telenet.be

@  on1bku : (19 februari 2017 - 12:04 )

on1bku rbeechtstreeks te bereiken op on1bku@telenet.

@  on1bku : (19 februari 2017 - 11:52 )

Als gebruiker van FT-897 toestel kan iemand mij misschien helpen.
Ik heb het repeater kanaal in het geheugen gezet van de zender.
Gevolg er is nu een sleuteltje verschenen op het display en ik kan de grote afstemknop niet meer gebruiken.
enig idee hoe ik dat kan verhelpen.
Dank bij voorbaat

@  on6dc : (18 januari 2017 - 18:53 ) Heeft er iemand 2 isolatoren (porselein of glas) voor een draadantenne?

Foto

Storingen op VHF door hoogspanningslijnen ??

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp

#1 ON4VVV

ON4VVV

Administrator ATV

• Administrators
  • 909 berichten
  • LocationWETTEREN

Geplaatst 23 oktober 2007 - 15:48

Hallo lezers, heeft iemand onder jullie ervaring met mogelijke storingen op VHF veroorzaakt door hoogspanninglijnen in de omgeving van zijn antennes ?? indien ja welke storingen zijn dat ??? Bedankt op voorhand voor de reakties Frans ON4VVV

#2 on6dc

on6dc

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 berichten
  • LocationMerelbeke

Geplaatst 30 oktober 2007 - 22:23

Hei Frans, Ik zit al meerdere maanden met storingen op HF. Op VHF ben ik meestal stand-by op de repeater en kan daar dus geen oordeel over geven. De storingen bestaan uit en sterke ruis ongeveer 30 dB boven de natuurlijke ruis met een bandbreedte van ca 10KHz en doen me denken aan pulsbreedte modulatie. Ze herhalen zich om de 50 KHz. Peilingen tonen aan dat het (waarschijnlijk) van het lichtnet komt maar ik ben er nog niet helemaal uit. Op de spectrumanalyzer kan ik ze ook zien maar daarvoor moet ik de gevoeligheid te hoog zetten om uitstluitsel te geven. De storingen zijn ontstaan rond de tijd dat Internet via het lichtnet commercieel werd. Op de ontvanger in de club merk ik er weinig van. De afstand van de antenne thuis tot een hoogspanningsleiding is ca. 120m...Momenteel zit de storing op 14.011, 14.061, 14.111 enz. alsook op alle hogere banden (21.011, 21.061 enz). Het zou helpen indien er meerdere amateurs meewerkten aan dit onderzoek.

#3 ON4VVV

ON4VVV

Administrator ATV

• Administrators
  • 909 berichten
  • LocationWETTEREN

Geplaatst 31 oktober 2007 - 08:15

Dag Maurice, inderdaad uw mening dat dit komt van internet via de electriciteitslijnen is juist. een dergelijk signaal ziet er inderdaad zo uit. Ik dacht echter dat men de amateurbanden er zou van tussen laten om deze niet te storen. Ik vind dat men tegen dergelijke zaken flink moet protesteren en denk dat een aktie via de UBA hierbij zou helpen. Internet via de kabel v telenet ziet er gelijkaardig uit , maar gaat maar tot ongeveer 6 MHz, ook hiervan kan je storing ondervinden maar dan alleen als die kabel straalt. ( lek ) Ik zal voor telenet de gebruikte frekwenties eens nameten en hier publiceren zodat het fenomeen herkenbaar is en kan gemeld worden . Mijn ervaring is dat de mensen van telenet graag bereid zijn er iets aan te doen. met vriendelijke groet Frans ON4VVV

#4 on6dc

on6dc

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 berichten
  • LocationMerelbeke

Geplaatst 31 oktober 2007 - 10:09

Ik vermoed dat het dus niet van Telenet komt maar van dat nieuwe systeem dat via de 220V lijn Internet aanbiedt. Ik moet nog verder peilen maar het lijkt op het eerste zicht dus niet van de kabel afkomstig te zijn maar van het lichtnet zelf. Ik meen te weten dat dit recente systeem maar in beperkte gebieden aangeboden wordt. Zodra ik alle frequenties nagegaan heb zal ik ook de lijst publiceren maar dat kan nog even aanslepen. Een actie via de UBA is zeer wenselijk, inderdaad, maar zekerheid heb ik tot op vandaag nog niet over de herkomst.

#5 on4dpx

on4dpx

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 berichten

Geplaatst 31 oktober 2007 - 15:54

Onlangs kreeg ik een mailtje van een lokale radioamateur die eens enkele testen heeft gedaan met zo'n setje BPL netwerkspullen .
Hieronder een copy van zijn mail :

POWERLINE , draadloos internetten via het stopcontact.

Ik heb hier toevallig een stel van de door radioamateurs gevreesde powerline adapters in leen en het is dus het moment om die eens op de rooster te leggen.
Ik wil deze spullen zeker niet promoten maar het kan interressant
zijn om er meer over te weten.

:arrow: Wat is powerline ?
Powerline is een binnenshuis ( en dat van de buurman ) communicatie-netwerk via het 220V net in de plaats van bekabeling of wifi. Het is niet meer tegen te houden.Alle adsl providers promoten de adapters om extra bekabeling te vermijden. De afstand die kan overbrugd worden bedraagt 200 a 300 m volgens de leveranciers.

:arrow: De gebruikte freq : Van +- 4,2 tot +- 21 MHz verdeeld in 84 draaggolven.

:arrow: Snelheid: De meest courante modellen hebben een transmissiesnelheid van 85 Mbits/sec .

:arrow: Kostprijs +- 100 euro voor 2 stuks .

:arrow: Getest model : Topcom Powerlan 200

:arrow: Mijn ervaring :
Na inpluggen en verbinding via utp kabels naar pc en router was er onmiddelijk een netwerkverbinding. Via software op CD kan elke unit ingesteld worden zodat intruders( uw geburen ) in het netwerk niet kunnen. Een adsl snelheidstest gaf een maximum resultaat nl de max snelheid van mijn adsl abbonnement, 4 Mbit/sec .

:arrow: Wat hoor ik op de HF banden :
Vanaf 4,250 MHz tot 20,910 MHz behalve in de amateurbanden een soort gekraak of spettering alleen als er data verstuurd wordt.De enige plaats in de amateurbanden waar ikzwak iets hoor is op 10 MHz .Daarbij moet je rekening houden dat mijn dipoolantenne hier op een paar meter van het electriciteitsnet hangt !
De notchen op de amateurbanden hebben we te danken aan de amerikaanse FCC die deze normen heeft opgelegd .
Men is namelijk verplicht 30dB te onderdrukken op de amateur banden zodaning dat er van de 84 kanalen er maar 76 in gebruik zijn want het systeem zoekt automatisch de sterkste signalen.
De maximum signaalsterkte buiten de amateurbanden is bij mij S9+20db met de antenne bijna boven mijn hoofd .

:arrow: 3 fasig huisnetwerk
Blijkbaar werkt het ook als 2 units niet op dezelfde 2 fasen zijn ingeplugd .De verklaring die ik hiervoor kan geven is dat het RF signaal een weg vind over een ander toestel dat permanent aangesloten is vb een gsm lader,clockradio,etc. Ofwel is het via de capaciteit van de 220 V bekabeling onderling.

:arrow: Besluit :
Het is duidelijk dat we geen schrik moeten hebben als een buurman deze spullen in gebruik neemt maar voor eigen gebruik verkies ik nog altijd een utp kabel alhoewel deze ook niet helemaal storingsvrij zijn.
Hier en daar hoor ik op HF carriers die wegvallen als ik mijn adsl modem uitschakel ...
Zoals vermeld hangt mijn antenne op enkele meters van mijn shack .

tnx ON7.. voor het lenen van de spullen.

73
Roland,ON6HH , 24 october 2007

#6 ON4VVV

ON4VVV

Administrator ATV

• Administrators
  • 909 berichten
  • LocationWETTEREN

Geplaatst 02 november 2007 - 09:22

ik kreeg in dit verband nog een bericht door van KENNY on4dpx dat interessant is voor iedereen, hierbij de kopie

73's Frans ON4VVV

Dag Frans ,

Ik had daarnet uw vraag gezien op het OVRC forum .

Hier heb ik hetzelfde probleem in 1 bepaalde richting .
Het probleem is wel niet continu en doet zich meestal voor bij regenachtig of regenweer en bij mist .

De storing doet zich voor als verhoogde ruisniveau , die zeer duidelijk zichtbaar is op de s-meter .
Als ik de array ronddraai heb quasi overal geen signaaluitslag mede dat ik enkel doorlaat heb op een zeer smal bandsegment in de VHF band 144-144,500MHz . Maar in de richting van een transformatorinstallatie heb ik een verhoging van signaal to bijna 6 s punten , dit komt overeen met een ruistijging van van S1 naar S6 en die 5 s punten zijn 30dB stijging .
S1 = -141 dBm
S6 = -111dBm
Op audioniveau hoor ik geen echt patroon of kenbare storing enkel de ruis die toe neemt .

Ik heb eens ge-experimenteerd met de polarisaties (omdat ik wil overschakelen naar antennes die regelbaar zijn in polaristie tussen de 0 en 90° ) van antennes en daaruit bleek dat het ruis niveau sterk afhankelijk was van de polarisatie . Mogelijks komt dit door de polarisatie van het uitgestraalde magnetische veld van de spanningskabels .

Ik denk niet dat dit probleem kan worden opgelost , wel heb ik eens geprobeerd met een zogenaamde low noise antenne .
Dit zijn antennes met een hoge G/T (winst gedeeld door de antennetemperatuur) en deze bleken daar minder gevoelig voor te zijn . Op de site van YU7EF (http://www.yu7ef.com/) kan je daar simulaties van zien alsook diverse antenne ontwerpen .

Ook is het patroon van de antenne een belangrijk factor , als ik hier schakel tussen 4 antennes in H vorm of 2 antennes boven elkaar dan is de ruis ook minder en dit meer dan de 3dB winst dat ik verlies door van 4 naar 2 antennes te gaan .

Ik herinner me nog dat ik daar moest gaan meten voor een wifi verbinding en tussen de link stond er een kleine hoogspanningstransformator en in die richting kreeg ik ook meer dan 10dB ruis en dit op 2,4GHz .

Heb je dat probleem op een richtantenne of op een omnidirectionele ?

Groetjes,
Kenny

#7 on6dc

on6dc

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 berichten
  • LocationMerelbeke

Geplaatst 20 juni 2008 - 17:30

Ik heb me enkele weken gelden eens grondig bezig gehouden met mijn ernstige storingsprobleem. Met een draagbare RX op de amateurbanden ben ik in mijn straat gaan wandelen. Ik werd al snel geleid naar de kelder van mijn buurman en dus niet naar de hoogspanningslijn on onze buurt. Het bleek dat een geschakelde acculader aan de oorsprong lag. Die houdt een accu van een golfcaddy op peil. Ik heb dan geprobeerd het ding te ontstoren maar niets hielp. Daarbij moet vermeld worden dat het toestel ook geen CE label droeg. Het vervangen door een gelijkaardig toestel van Duitse makelij en mét CE keuring bracht de oplossing. Ik heb nog een klassiek netfilter toegevoegd. Op nauwelijks één meter afstand was daardoor geen storing meer te merken waar die bij het originele toestel maar liefst 100 bB boven de ruis bedroeg op dezelfde golflengteband. Goed spul dat acculadertje dat ook nog automatisch overschakelt op druppellading als de panning 13,8 V bereikt. Afmetingen ca 6 x 15 x 4 cm. max laadstroom 1A.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers